Sidor

söndag 25 januari 2009

Nr 212 Orange

Dagens bild efter dagens fotosession i skogen i det skånska gråvädret får bli denna på teamat orange.

Trodde knappt man skulle få ihop någon bra bild idag. Vädret var så grått, så grått.

Glädjande nog hittade vi denna trädstam som lyste i orange i Torups slottspark.

Ska ta reda på vad det är för träd. Kanska någon som vet?

Prövade först att ta några bilder men det var svårt att få fram färgerna i det gråa diset så jag prövade att slå en nedskruvad blixt mot stammen och "voila", där kom färgerna.

I photoshop har jag sen omvandlat den till Lab-läge och renodlat färgerna. Därefter har jag gått tillbaka til RGB läge och sparat den i jpeg format.

Bilden utan blixt ser ni undertill.

Bilden är förresten tagen med 10 mm vidvinkel så att jag kunde krypa riktigt nära stammen för att inte få med en massa grenar i förgrunden.






14 kommentarer:

Anonym sa...

Snacka om skön bild!
10 mm gör bilden och med blixten blixtra verkligen bilden av Orange.
Snyggt redigerat!

Måste bara fråga. Vad har du för kamera??

akson

Anonym sa...

Hej och tack för igår. Bilden blev ju kanon färgerna kom fram precis som vi såg de. Ser att ett 10mm står på min lista också. Man kom ju så nära som du sa och så slipper man alla grenar som hänger runt.
Monica

Unknown sa...

Hej Akson!
Jag använder mest min Canon D40 och ibland D400 samt så en kompaktkamera, Canon G10.
Den är jag vansinnigt nöjd med. Ett par av bilderna bl.a. sittplats ute, röd och tänder har jag tagit med den.
Man fick otroligt mycket för pengarna.

MVH Ambjörn

Maria Thorbjörnsson sa...

Hjälp det brinner i trädet........
Super.....
Maria i Sennan

Cecilia Artista sa...

Verkligen en bra bild av trädet. Extra roligt att du beskriver hur du tagit bilden och också visar orgiginalbilden. Tjusigt!

Anonym sa...

Även jag har en Canon 40D samt en 350D som jag använder mellan varven! Praktiskt med två kameror ibland då det är bökigt att byta optik!

Gillar dina bilder skarpt!
Ska bli spännande att följa dig under året!

Ha det gott!
akson

Anonym sa...

Love the edited version of this - it is flaming hot! :) Really nice!

Anonym sa...

O vad härlig bild, ser lite trollskt ut

Anonym sa...

Vilken otroligt härlig bild! Sådana trädstammar tror jag inte vi har här i Norrland. Men vi har ett vitt landskap!
Ha det gott

Unknown sa...

Trädet är något planterat sedan länge i slottsträdgården och ingen inhemsk trädsort. Ska försöka ta reda på vad det är för sort. Nyfiken själv är man.

Ett vitt landskap saknar jag i alla fall. I bland blir man uttråkad på vårt skånska tråkiga grå vinterväder. Lite snö hade lyst upp tillvaron.

Veronica sa...

Wow!!!
Så cool bild! Och vilket träd.
Fantastiskt redigerat.
=)

Petra C sa...

Vilken härlig bild! Gillar även före-bilden även om den inte var lika färgrik.

Anonym sa...

Vilket härligt träd och vilka färger du fått fram.

Anonym sa...

Vilket mäktigt träd! Och den orange färgen fick du verkligen fram! :-)

Kikade på dina andra 365-foton också. Riktigt bra är de!!! Och kul att du ofta visar originalfotot också!